Ako vodite tvrtku i planirate provoditi aktivnosti oglašavanja, svakako prvo razmislite o strategiji oglašavanja. Omogućuje vam da kontrolirate svoje aktivnosti i štiti vas od trošenja proračuna na spontane akcije. Strategija oglašavanja je višestruka i ne treba je pripremati na brzinu. Vrijedi potrošiti neko vrijeme na to kako biste razumjeli u kojem smjeru vaša tvrtka treba krenuti u smislu marketinških aktivnosti.
Što je strategija oglašavanja?
Prema većini udžbeničkih definicija, strategija oglašavanja je određeni akcijski plan poduzeća, čiji je cilj povećanje dobiti. Strategija oglašavanja treba uzeti u obzir kako se zadani cilj može postići i koja sredstva treba koristiti za tu svrhu.
Rekli bismo malo kraće – marketinška strategija ocrtava okvir za sve marketinške aktivnosti tvrtke. Dobro izvedena strategija može jasno odgovoriti na nekoliko pitanja, uključujući:
Tko je naša tvrtka? Koje su njegove vrijednosti?
Tko je naša ciljana publika? Kako možemo doći do njega? Kako izgleda ciljno tržište – je li visoko zasićeno konkurencijom?
Kako možemo doprijeti do potencijalne nove publike koja bi mogla biti zainteresirana za brend? Kako povećati svijest o brendu?
Koje su snage i slabosti tvrtke? (npr. u slučaju malih poduzeća, potencijalna prepreka može biti mali proračun za oglašavanje).
Strategija oglašavanja i marketinški plan – u čemu je razlika?
Vrag je u detaljima – dok se strategija odnosi na cjelokupne aktivnosti i imidž tvrtke, marketinški plan fokusira se na specifičnosti. Na primjer, ako planirate pripremiti reklamnu kampanju za Dan žena, vaš marketinški plan će sadržavati, na primjer, određeni proračun koji možete koristiti u tu svrhu ili koje ćete alate koristiti za promociju (društveni mediji, tradicionalni kanali oglašavanja ?). Plan također treba definirati konkretnu ciljnu skupinu za određenu promotivnu kampanju i navesti ciljeve. Je li oglašavanje samo za povećanje dosega na stranici obožavatelja? Je li njegova svrha povećati preusmjeravanja na web trgovinu? Usredotočenost na određeni cilj pomoći će vam da bolje odaberete alate za oglašavanje.
Strategija oglašavanja – odakle početi?
Strategija se ne bi trebala temeljiti samo na razmišljanju. Vrijedi to potkrijepiti konkretnim podacima koji će pomoći boljem pozicioniranju vaše tvrtke na tržištu. Najbolje je svoje prve aktivnosti usmjeriti na stvaranje osobnosti brenda. Prikupite što više informacija o svojoj ciljnoj skupini. Tko je vaš brand person? Koliko je on star? Kojeg je spola? Koje komunikacijske kanale koristi? Čime se primatelj profesionalno bavi? Koje su njegove brige, koje vrijednosti ispovijeda? Kako započinje dan? Čega bi se mogao bojati?
Sljedeći korak je analiza tržišta i konkurencije. Zahvaljujući tome, saznat ćete, na primjer, koji su konkurentski proizvodi posebno popularni, jesu li kupci zadovoljni uslugama drugih tvrtki i kakvu je marketinšku strategiju usvojio određeni brend (npr. na društvenim mrežama, ali ne samo!). Takva bi analiza također trebala uzeti u obzir predviđeni tržišni udio, usporedbu cijena i, konačno, korištenje ključnih riječi. Da, optimizaciju svakako vrijedi uključiti u svoju marketinšku strategiju. Provjerite po kojim se ključnim riječima tvrtka pozicionira i koristi li tzv duge repove i postoje li ranjivosti koje biste mogli iskoristiti.
Kako to učiniti? Najlakši način za početak je pregled web stranica u tražilicama. Potražite tvrtke sa sličnim poslovnim modelom, provjerite tekstove na njihovim web stranicama i provjerite koje su ključne riječi tamo najjače pozicionirane.
Drugi način je korištenje profesionalnih alata koji će vam pomoći u analizi vidljivosti vaše tražilice. Govorimo o, primjerice, Ahrefsu ili SEMrushu.
Postavljanje marketinškog cilja
Nakon što prikupite potrebne podatke, prijeđite na postavljanje ciljeva. Strategije oglašavanja mogu, ali i ne moraju imati cilj koji je posebno usmjeren na prodaju. Ponekad takva strategija može jednostavno uključivati povećanje prepoznatljivosti robne marke (npr. kada vaša tvrtka tek ulazi na tržište i trebate povećati svijest o njoj). Naravno, neizravan rezultat veće prepoznatljivosti može biti veća prodaja. Međutim, put do odredišta bit će drugačiji.
Kako postaviti marketinški cilj? Vrijedno je koristiti SMART metodu. To je skraćenica od engleskih riječi: Specific, Measurable, Attainable, Realistic, Timely. Prevedeno na poljski – ciljevi moraju biti specifični, mjerljivi, ostvarivi, realni i pravovremeni. Neki proširuju kraticu SMART u SMARTER, dodajući “Izlaz” i “Snimljeno”. Uzmimo trenutak da pogledamo ovu metodu!
SMART olakšava definiranje čemu točno težimo. Ciljevi trebaju biti realni i dostižni, kao i vremenski ograničeni određenim datumom provedbe. To uvelike olakšava postavljanje cilja – on ne ostaje u vakuumu, već postaje specifičan i definiran brojkama.
Primjer? Planirate li povećati doseg na svojoj fan stranici? Na temelju SMART metode možete odrediti da će vaša fanpage do kraja godine imati 10.000 pratitelja. Cilj je ostvariv i realan – iako će vrlo vjerojatno zahtijevati financijska sredstva za oglašavanje. Specifičan je i mjerljiv – 10.000 je specifičan broj. I konačno, pravodobno je – rok “do kraja godine” se naravno može skratiti ili produžiti ovisno o tome što želite postići. Međutim, vrijedi upamtiti da što je cilj ambiciozniji, to biste trebali biti realniji u pogledu vremena potrebnog za njegovo postizanje. Prikupiti nekoliko desetaka novih pratitelja do kraja mjeseca je moguće, ali 10.000 može biti problematično.
Odaberite alate za rad
Nakon što ste prikupili potrebne podatke i postavili svoj cilj, prijeđite na odabir alata za rad za svoju tvrtku. To mogu biti doista različiti alati, no trenutačno se mnogi od njih fokusiraju na aktivnosti na internetu. I nije ni čudo, uostalom, danas na internetu susrećemo ljude svih generacija – i to zaista velikog dobnog raspona! Primjeri alata za rad uključuju: specifične društvene medije, e-mail marketing, aktivnosti na web stranicama (blogovima), podcastove, formate oglašavanja na Facebooku ili Google Adsu. Naravno, strategija može uključivati i tradicionalne oblike oglašavanja (banneri i sl.).
Pratite učinke strategije
Prije nego što implementirate svoju strategiju oglašavanja, vrijedi razmisliti koje ćete alate koristiti za praćenje. Zahvaljujući njima, znat ćete je li strategija točna i pomaže li vam u postizanju vaših marketinških ciljeva. Alati korisni za kontrolu učinaka uključuju, na primjer, Google Analytics ili Brand24. Prvo će vam omogućiti prikupljanje potrebnih podataka s web stranica i aplikacija, npr. mjerenje učinkovitosti pridobijanja kupaca. Brand24 je pak zgodan alat za praćenje društvenih medija. Zahvaljujući njemu možete pratiti, na primjer, nova mišljenja o vašoj tvrtki. Za ljude koji se fokusiraju na SEO, Senuto bi mogao biti koristan alat. Ovo je web stranica koja vam pomaže da realno procijenite izvedbu vaše optimizacije, a u isto vrijeme olakšava pronalaženje novih ključnih riječi. Senuto će vam također reći kako generirati više prometa na vašoj web stranici.
Prilikom praćenja učinaka strategije, između ostalog vrijedi pogledati i: o stopi konverzije, vremenu za stjecanje jednog potencijalnog klijenta, prometu na web stranici, statistici s društvenih medija i biltena. To će vam pomoći da sakupite širu sliku svoje strategije i vidite što donosi najbolje rezultate. To će vam svakako pomoći da odaberete pravi smjer kada postavljate svoje sljedeće marketinške ciljeve.
Strategija oglašavanja – kome treba?
Ne zaboravite da je strategija oglašavanja mnogo više od ideje za promotivnu kampanju. Strategija je ta koja određuje smjer SVIH imidža i promotivnih aktivnosti. To je, takoreći, baza koja će biti temelj za postavljanje daljnjih ciljeva. Stoga smo uvjereni da svaka tvrtka, bez obzira na veličinu, treba voditi računa o izradi dobre strategije oglašavanja. To jamči dosljednost naknadnih aktivnosti i postizanje mjerljivih učinaka, poput povećanja prepoznatljivosti brenda ili poboljšanja prodaje.
Dodatno, izradom strategije oglašavanja bolje upoznajete tržište. Štoviše, znate gdje leže najveće prijetnje i kako djelovati da ih izbjegnete. Stvaranje strategije oglašavanja također može rezultirati razumijevanjem aktivnosti vaše konkurencije, što će vam omogućiti da uvijek budete korak ispred. Ako želite izraditi strategiju oglašavanja, isplati se angažirati stručnjake koji će vam pomoći da se pobrinete za najvažnije elemente. Ne zaboravite uložiti u alate za mjerenje učinkovitosti vaše strategije oglašavanja. Većina njih je plaćena, ali svakako se isplati te iznose uključiti u proračun vaše tvrtke. Mjerenje učinaka zahvaljujući profesionalnim alatima je praktično i jasno, a istovremeno vam omogućuje uštedu vremena.