Aktivnosti oko marketinga neraskidivo su povezane s praćenjem trendova. Međutim, postoji određeni oblik potpore promociji koji je godinama izvrsno funkcionirao i koji robne marke još uvijek rado koriste. Govorimo, naravno, o pripovijedanju. Tko od vas nije barem jednom vidio Allegrovu božićnu reklamu? Ovo su primjeri brenda koji je savršeno istražio moć pripovijedanja i svake godine nam ga servira u novom obliku. Ako i vi želite naučiti nešto više o pripovijedanju, svakako nastavite čitati!
Što je pripovijedanje?
Storytelling se također naziva narativni marketing. To nije ništa drugo do stvaranje priče koja će postati pozadina za promociju određenog brenda. Važno je da pripovijedanje ne bi trebalo izravno prodavati. Primatelj bi trebao imati dojam da je pričanje priče važnije od prodaje proizvoda. U slučaju gore spomenutog Allegra, pripovijedanje se temelji uglavnom na obiteljskim vrijednostima. Vrijeme s voljenima i međuljudski odnosi teme su koje nas snažno odjekuju u prosincu – stoga ne čudi što ovi oglasi svake godine imaju veliki odjek.
Postoji razlog zašto pripovijedanje može postati izvrstan marketinški alat. Priče su bile s nama mnogo prije nego što su postojali časopisi. U vremenima bez interneta – pa čak i – bez knjiga! – priče su pružile zabavu i ujedinile. Pripovijedanje se odnosi na drevnu potrebu da se ispriča svijet. Njegova snažna igra emocijama čini ga iznimno učinkovitim.
Koje su prednosti korištenja pripovijedanja?
Narativni marketing koristi jednostavan jezik, što ga čini dostupnim svakom primatelju. Jednostavne poruke su pamtljivije. Korištenjem pripovijedanja povećavate šanse da će primatelji zapamtiti vaš brend i možda mu se vratiti u budućnosti.
Pripovijedanje vam također pomaže da se istaknete od konkurencije. Zahvaljujući njemu, oglašavanje postaje mnogo privlačnije – au doba društvenih medija čak ima šanse postati viralno. Sa samim suhim informacijama, teško da ćete postići doseg koji možete postići korištenjem pripovijedanja.
Važno je da se narativni marketing temelji na emocionalnoj uključenosti – a to je ključno za održavanje koncentracije gledatelja na materijale koje stvarate. U pripovijedanju vrijedi pozvati se na vrijednosti koje mogu biti od velike važnosti za vaše primatelje.
Kako stvoriti dobro pripovijedanje?
Prije svega – provjerite je li autentična. Priča bi trebala biti u skladu s vrijednostima vaše marke. Ne preuveličavajte mogućnosti svoje tvrtke – prikažite ih realno.
Provjerite je li vaša poruka dosljedna i jednostavna. Vaša bi priča trebala odgovoriti na osnovna pitanja: “Što?”, “Tko”, “Gdje?”, “Kako?”, “Kada?”. Ako imate problema sa slaganjem priče, poslužite se člankom Wladimira Proppa “Morfologija bajke”. Tamo ćete, između ostalog, pronaći: funkcije dodijeljene likovima iz čarobnih bajki. Možda će vam to olakšati definiranje funkcija za likove u vašoj priči.
Napravite profil svog klijenta. Razmislite s kim ćete razgovarati, koji jezik ćete koristiti, što mu želite prenijeti. Pripremit ćete jednu drugačiju poruku za mlade koji tek počinju samostalan život, a drugačiju za ljude srednje dobi. To će omogućiti primatelju da se identificira s pričom koju predstavljate.
Nemojte previše komplicirati. Najbolje priče su one koje predstavljaju stvarne, ljudske izazove – to su one s kojima će se poistovjetiti najveća skupina vaših primatelja. Odaberite priče i emocije koje su sastavni dio života određene skupine primatelja.
Priča bi trebala predstavljati problem koji treba riješiti. Točnije, rješenje za ovaj problem trebao bi biti vaš proizvod ili usluga. Sve može postati problem – autobus koji junak propušta svaki dan, djetetove hlače koje stalno imaju rupe ili omiljeno jelo koje se ne može skuhati jer je netko u obitelji bio na dijeti.
Potražite rješenja za probleme u stvarnosti. To će vam omogućiti da predstavite poentu koja će sažeti cijelu priču. Heroj će prestati izostajati s autobusa kada regulira vrijeme odlaska na spavanje zahvaljujući tabletama melatonina. Rupe na hlačama će se i dalje pojavljivati, ali će biti savršene za reklamiranje novih zakrpa na odjeći. A priča o tjestenini može biti odličan uvod u uvođenje novih proizvoda – tjestenine od leće ili graška s većim udjelom proteina, što će dobro doći osobama koje drže do svoje tjelesne težine.
Pripovijedanje se ne odnosi samo na složene filmove
Zapamtite da narativni marketing neće funkcionirati samo u slučaju filmskih produkcija (npr. Allegro spomenut ranije). Storytelling također možete uspješno koristiti u kartici “O brendu” na vašoj web stranici. Ako se možete pohvaliti neočitim putem do pokretanja vlastitog brenda ili događajem koji vas je inspirirao da pokrenete vlastiti posao, učinite to! Istaknite se i pokažite primatelju što se krije iza proizvoda ili usluga koje stvarate. Zahvaljujući tome, primatelj će vas bolje upoznati i možda ćete moći uspostaviti vezu.
Pripovijedanje se također može uspješno koristiti u člancima na blogu. Ako želite predstaviti određeni problem s rješenjem problema, pripovijedanje će vam u tome sigurno pomoći. Ne zaboravite imati jasnu i relativno kratku poruku – malo je teže zadržati pažnju primatelja na tekstu.
Narativni marketing također može dobro funkcionirati u biltenima. U ovom obliku komunikacije s kupcem, duži oblik je savršeno prihvatljiv. Dakle, ako se želite povezati s kupcem i ispričati mu jedinstvenu priču, bilten bi mogao biti pravi pogodak.
Javni nastup. Ako govorite pred velikom publikom, pripovijedanje će definitivno biti vaš saveznik. Narativni marketing stvoren je za javni govor. Ovo je izvrstan način da privučete pozornost primatelja i učinite svoj govor nezaboravnim.
Oglasi s video formatom. S većim budžetom svakako vrijedi razmisliti o snimanju filma temeljenog na pripovijedanju. Ovo je jedan od najboljih načina za stvaranje virusnog sadržaja i dosezanje veće publike. Imajte na umu da video sadržaj ne mora biti dug. IKEA dokazuje da se zanimljivo pripovijedanje može uključiti u film od 1,5 minute! Storytelling u ovom obliku izvrsno će funkcionirati u publikacijama na TikToku ili Instagramu.
Podcasti. Ako vaša tvrtka ima podcaste, narativni marketing također može funkcionirati. Upamtite, međutim, da će princip “manje je više” biti vaš saveznik. Ne forsirajte pričanje priče u svakoj epizodi – bolje je to učiniti jednom i to dobro.
Budite otvoreni za stvaranje
Zapamtite da pripovijedanje neće funkcionirati samo u kreativnoj industriji. Ako ste u mogućnosti prezentirati zanimljivu priču, onda bilo da prodajete cipele, kečap ili cigle, narativni marketing vam može pomoći. Pripovijedanje ne mora biti ograničeno samo na priču o putovanju junaka. Možete ga slobodno koristiti i da ispričate priču o klijentu kojem ste pomogli. Narativni marketing također je idealan za predstavljanje DNK brenda.
Ukratko – kada se isplati koristiti pripovijedanje?
Ako smatrate da neka priča vaše tvrtke treba kreativan razvoj, pripovijedanje će biti pun pogodak. Čak i neupadljivi elementi mogu postati sjajna, emotivna priča. Primjer: radite li u obiteljskoj pekari? U rubrici “o nama” recite nam o svojim počecima ili o svojim precima koji su se trudili na prvim receptima. O tome gdje ste počeli i gdje ste danas.
Osim toga, pripovijedanje vam može pomoći da probijete krutu, službenu komunikaciju. Što je industrija teža, to postaje veći izazov stvoriti lakšu poruku. Zahvaljujući pripovijedanju, možete na trenutak izaći iz okvira službenog tona i pogledati svoju tvrtku iz nešto drugačije perspektive. Ovo je osvježavajuća aktivnost koju se isplati poduzeti – bez obzira na to prodajete li gnojivo za cvijeće ili toplinske pumpe. Lakša komunikacija može dobro funkcionirati, npr. na društvenim mrežama ili u biltenima.
Ako nemate ideju za storytelling za svoju tvrtku, kontaktirajte nas. Naši autori tekstova i stručnjaci za društvene mreže rado će vam pomoći u stvaranju prave marketinške strategije za vas, uključujući narativni marketing!