/

2019-01-29

Autorska prava za poduzetnike. Što trebate znati?

prowadzenie facebook

Vođenje online poslovanja ne izuzima poduzetnike od poznavanja zakona. Vrijedno je pažljivo se upoznati s propisima koji se odnose na vođenje internetske trgovine ili drugog široko shvaćenog poslovanja. Nepoznavanje zakonskih propisa može dovesti do raznih neugodnih situacija. Stoga, ako se još niste upoznali s propisima koji se tiču, primjerice, autorskih prava, vrijedi to učiniti što prije. Za vas smo pripremili skraćenu verziju propisa koje biste trebali zapamtiti. Provjerite znate li doista sva pravila!
 

Autorsko pravo – problemi

Dinamičan razvoj tehnologije uvjetovao je preformuliranje određenih zakona u distribuciji sadržaja. Nije tajna da je iznimno lako objaviti tuđe radove na internetu – ponekad i bez potpisa autora, što može izazvati zamjerke. Zakon ne prati u potpunosti internetsku stvarnost pa se propisi vrlo često kontinuirano mijenjaju. Vrijedno je slijediti najnovije zakone i propise kako bismo bili sigurni da naše aktivnosti ni na koji način ne krše zakon.

Što trebate znati o autorskim pravima na internetu? Ako naručujete sadržaj za svoju web stranicu (tekstove, logotipe, grafiku itd.), zapamtite da uvijek trebate potpisati ugovor koji uključuje točku o prijenosu vlasničkih prava. Ovo će osigurati da možete dobrovoljno koristiti djelo i dijeliti ga bez kršenja zakona o autorskim pravima. Ukoliko je tekst napisan po narudžbi, vrijedi napomenuti da se autor odriče bilo kakvih osobnih prava. Ako se ova točka izostavi, postoji opasnost da autor teksta zatraži da se ispod naručenog teksta objavi njegovo ime i prezime.

Pjesma: što trebate zapamtiti?

Riječ “posao” na internetu funkcionira u vrlo širokom kontekstu – vrijedi to uzeti u obzir. Zakon o autorskim pravima štiti sva djela. To uključuje tekstove, dizajn web stranice, glazbu, grafički dizajn, pa čak i skup poveznica na određenu temu, npr. objavljenih na blogu. Zakon štiti svako od ovih djela, pa ako ih koristite, uvijek morate provjeriti je li autor pristao na njihovo dijeljenje (i ako da, pod kojim uvjetima). Ponekad imamo posla s javnom domenom (koja često prati npr. članke ili fotografije na Wikipediji). Tada ne moramo navoditi izvor i autora – možemo slobodno koristiti dostavljene materijale. Javnu domenu promiču, između ostalih: organizacija Creative Commons, koja distribuira opis djela otvorenog pristupa pod imenom CC0. Ako primijetite takvu kraticu, npr. ispod grafike, to znači da je možete koristiti i mijenjati kako želite.

Zakon kotiranja: na što paziti?

Na internetu se puno govori o “pravu kotiranja”, no valja znati da se ono ponekad krivo shvaća. Pravo na citiranje omogućuje objavu cijelog djela (ili njegovog dijela), pod uvjetom da ispod stoji komentar ili polemika. Naravno, u tom slučaju ispod navedenog djela apsolutno mora biti označen autor. Vrijedno je znati da se pravo na citiranje ne odnosi samo na objavljivanje tuđeg sadržaja na blogovima ili u filmovima, već vrijedi i za izradu print screenova. Zakon citiranja široko se koristi, primjerice, u obrazovanju, gdje se različiti sadržaji citiraju u obrazovne svrhe. Predlažemo da njime pažljivo rukujete u svom online poslovanju. Ako niste sigurni da ne prekoračujete pravo citiranja, bolje je ne objavljivati ​​tuđi rad. Vrijedno je zapamtiti da je prisvajanje tuđeg sadržaja kažnjivo. U “najboljem” slučaju dobit ćete samo novčanu kaznu, u najgorem slučaju možete dobiti i do 3 godine zatvora.

Objava tuđe slike

Možete li objavljivati ​​fotografije drugih ljudi na svojoj web stranici? Ovisi. Ako se radi, primjerice, o portretu, prvo treba dobiti pristanak osobe koja se fotografira. Inače ćete prekršiti zakon. Privolu ne morate dobiti ako je fotografija samo isječak s npr. javnog skupa i na njoj je desetak ili nekoliko desetaka ljudi. Pristanak također nije potreban kada se radi o javnoj osobi koja je nadaleko poznata. No, u takvoj situaciji vrijedi biti oprezan, jer ako ne potpišemo izvor fotografija, sam fotograf ih može potraživati.