Jeste li se ikada zapitali zbog čega korisnici interneta uživaju u korištenju nekih web stranica i ne žele gubiti dragocjeno vrijeme i energiju na pregledavanje drugih? Veliku ulogu u uspjehu svake web stranice ima Web Usability, odnosno njezina korisnost za korisnika koji samo 3 sekunde nakon ulaska na web stranicu odlučuje želi li ostati na njoj. Savjetujemo zašto i kako web stranice trebaju biti dizajnirane u skladu s dobrim praksama web upotrebljivosti.
Imati vlastitu web stranicu postao je standard za tvrtke u gotovo svakoj industriji. Vlastita web stranica izvrsno je sredstvo komunikacije s potencijalnim kupcima i učinkovit kanal za promociju vlastitih proizvoda i usluga. Kako bi aktivnosti koje se provode na Internetu bile što učinkovitije, one moraju zadovoljiti potrebe i očekivanja korisnika web stranice. Oni su detaljno definirani usvojenim načelima web upotrebljivosti. Prema njima, dobro osmišljena web stranica je ona koja ispunjava svoju funkciju – korisniku omogućuje jednostavan, brz i praktičan pristup informacijama koje ga zanimaju. Neprikladne web stranice zbog kojih se korisnici osjećaju izgubljeno i gube vrijeme su one koje ih najčešće i brzo napuštaju. U nastavku predstavljamo najvažnije elemente koji služe udobnosti posjetitelja i jačaju provedbu poslovnih ciljeva tvrtke.
5 najvažnijih načela upotrebljivosti weba
Intuitivna navigacija
Jedan od najvažnijih čimbenika koji određuju vrijeme koje korisnici provode na web stranici je arhitektura navigacijskog sustava. Loše dizajnirana web stranica može odrediti takozvanu stopu odbijanja stranice. Nitko od nas ne želi gubiti vrijeme i energiju na pogađanje sadržaja pojedinačnih kartica ili lutanje između njih. Stoga je prilikom izrade web stranice važno korisniku što je moguće više olakšati navigaciju kroz nju. Tako da se svakom sadržaju može pristupiti u najviše tri klika. U tu svrhu vrijedi koristiti provjerene obrasce, poput vodoravnih ili okomitih izbornika, s logično grupiranim i dosljedno imenovanim podstranicama. Dobra praksa web upotrebljivosti je navigacija putem putanje, koja prikazuje put kojim je korisnik prošao prije nego što je došao do trenutne podstranice. Zahvaljujući njoj lakše će se snalaziti na web stranici te se po potrebi bez problema vratiti na početnu stranicu.
Funkcionalna tražilica
Tražilica je drugi način, osim navigacije web stranice, za pristup informacijama na web stranici. Korisnicima web stranice vrijedi olakšati postavljanjem tražilice na svaku podstranicu web stranice, na stalno i vidljivo mjesto. Važno je da tražilica ima jednostavan mehanizam koji uzima u obzir različita ponašanja korisnika interneta. U praksi to znači prikazivanje rezultata čak i ako unosi koje unose sadrže pogreške ili se razlikuju od terminologije koja se koristi na web stranici.
Jasan dizajn
Baš kao iu stvarnom svijetu, mišljenja korisnika interneta o web stranici temelje se prvenstveno na njihovim prvim vizualnim dojmovima. Zbog toga su transparentne i estetske web stranice ključni element web upotrebljivosti. Prilikom njihovog dizajniranja vrijedi slijediti provjerene uzorke koji su dobro poznati korisnicima. Neka selogotip tvrtkenalazi u gornjem lijevom kutu web stranice, a pregledni izbornik u njenom gornjem ili bočnom dijelu. Originalni dizajn koji odstupa od ovih pravila može potencijalnom kupcu otežati pronalaženje ponude, informacije o brendu ili kontakt s njim.
Čitljiv tekst
Web stranica dizajnirana u skladu s načelima web upotrebljivosti je stranica s prikladno oblikovanim tekstom. Pokušajte zamisliti svoju web stranicu ispunjenu sadržajem u obliku neformatiranih blokova teksta. Nedostatak paragrafa, nabrajanja ili podebljanog teksta je zamoran i naporan za oko. Različite vrste razlikovanja omogućuju korisnicima interneta da “skeniraju” sadržaj i identificiraju za njih najvažnije probleme. Također je važno koristiti jednostavne, sans-serif fontove na web stranici, koji su čitljiviji i manje opterećuju oko.
Brzo punjenje
Jednako važan element koji utječe na cjelokupno iskustvo korištenja web-mjesta je vrijeme učitavanja. U današnje užurbano vrijeme, prosječan korisnik interneta navikao je da se sve odvija što je brže moguće. Sporo učitavanje stranica, izostanak reakcije nakon klika na poveznicu ili problemi s učitavanjem dokumenata mogu učinkovito obeshrabriti internetskog korisnika od daljnjih interakcija s brendom i preusmjeriti njegovu pozornost na web stranicu konkurencije. Kako biste ubrzali rad svoje web stranice i tako povećali svoje šanse za poslovni uspjeh, trebali biste pa ne zaboraviteoptimiziratielemente na njemu. Konkretno, smanjenje veličine grafike, uklanjanje nepotrebnih oznaka ili ograničavanje broja CSS i Javascript datoteka može biti od pomoći.